تفاوت بعثت پیامبر اکرم(ص) با سایر پیامبران اولوالعزم

بزرگترین وبلاگ معصومین

تفاوت بعثت پیامبر اکرم(ص) با سایر پیامبران اولوالعزم


 

آیت الله سید محمدتقی آل هاشم، امام جمعه موقت تبریز، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در تبریز، با بيان فلسفه بعثت پیامبر گفت: پيامبر اسلام(ص) فرمودند: من برای تمام كردن مكارم و خوبی ‌های اخلاق برانگیخته شدم، البته اين بخشی از فلسفه بعثت پيامبر گرامی اسلام است. وی با اشاره به علل بعثت پیامبران از ديدگاه قرآن كريم تصریح کرد: خداوند در آیه 36 سوره نحل می فرماید: ما در هر امتی پيامبری برانگيختيم تا به آنان بگويد، خدا را بپرستيد و از پرستش غير خدا خودداری كنيد، گروهی هدايت يافتند و گروه ديگر، شايسته گمراهی و ضلالت شدند.
*انگیزه بعثت پیامبران
امام جمعه موقت تبریز همچنین با اشاره به آیات بعثت در سوره های عنکبوت و هود اظهار داشت: مجموع اين آيات گواهی می دهند كه یکی از انگيزه‌های بعثت پيامبران، آشنايی انسان با مبدا و معاد است، به گونه‌ای كه اگر اين گروه در ميان مردم نبودند، هدف ياد شده به ندرت جامه عمل به خود می ‌پوشيد.
آیت الله آل هاشم گفت: مردم پیش از بعثت پیامبر، مذهب‌ های گوناگون و بدعت‌های زياد داشتند، گروهی خدا را به مخلوق تشبيه می كردند، گروهی بت ها را می پرستیدند، اما پیامبر، آنان را از گمراهی به سمت توحيد هدايت کرد.
وی با اشاره به انگيزه ديگر برای بعثت پيامبران اظهار داشت: فلسفه دیگر بعثت پیامبران، رفع اختلاف و دو دستگی ‌ها ميان بشر بود، پيامبران الهي با تعاليم و شرايع خود مبعوث شدند تا به اختلاف‌ها پايان بدهند.
امام جمعه موقت تبریز با اشاره به آیاتی از سوره بقره گفت: آیات قرآن از يک نوع وحدت ميان افراد بشر و سپس بروز اختلاف و نياز به بعثت پيامبران حكايت می كند، مشيت الهی ايجاب كرد كه بار ديگر وحدت حكمفرما شود و اين امر جز با اعزام آموزگاران الهی امكان ‌پذير نبود.
وی با اشاره به اینکه قرآن مجيد از برخی از پيامبران نام برده است كه علاوه بر مقام والای تبليغ احكام الهی، اختلافات مردم را در يک رشته از موضوعات، برطرف می ‌كردند، گفت: يكی از علل بعثت پيامبران، داوری در خصومتها و مرافعه‌ها و رفع اختلاف در موضوعات بوده است.
آیت الله آل هاشم افزود: در برخی از آيات الهی نیز انگيزه بعثت پيامبران و فرو فرستادن كتاب‌های آسمانی، تحقيق قسط در ميان مردم بيان شده است.
وی همچنین آموزش كتاب آسمانی و حكمت را از دیگر اهداف بعثت پیامبران دانست و اظهار داشت: مقصود از كتاب، كتاب هر پيامبری است كه با آن مبعوث شده است، مانند «صحف» نسبت به موسی و عيسی و «قرآن» نسبت به حضرت محمد(ص).
آیت الله آل هاشم تهذيب و تزكيه را هدف دیگر بعثت پیامبران دانست و ابراز داشت: پيامبر اسلام آمده است كه انسانها را هم در زمينه علم و دانش و هم اخلاق و عمل پرورش دهد، تا به وسيله اين دو بال بر اوج آسمان سعادت پرواز كنند، در‌ آيات قرآن نیز تعليم و تزكيه در كنار هم آمده و نشان دهنده اين است كه اين دو امر در يكديگر تاثير متقابل دارند.
تفاوت بعثت پیامبربا سایر پیامبران
امام جمعه موقت تبریز با اشاره به تفاوت بعثت پیامبر ختمی مرتبت با بعثت سایر پیامبران گفت: پس از شناخت پیامبر خدا، مهم ‏ترین مسئله در زمینه معرفت شخصیت پیامبر اکرم(ص)، آشنایى با فلسفه بعثت ایشان است.
وی افزود: فلسفه بعثت پیامبر خاتم، در اساس، با فلسفه بعثت سایر پیامبران تفاوتى ندارد، تنها تفاوت این است که ایشان، برنامه سایر پیامبران را تکمیل کرده و بدین جهت، نبوت به حضرت محمد(ص) ختم شده است.
آیت الله آل هاشم تصریح کرد: پيامبران اولوالعزم گروهى از پيامبران هستند كه صاحب شريعت بودند و شريعت پيشين را با ظهور خود نسخ كردند آنان علاوه بر صبر و استقامت ممتاز، شريعت جداگانه داشتند و انبياى معاصر يا پس از آنان از دين آنان پيروى می كردند تا وقتى كه پيامبر اولوالعزم ديگر شريعت جديدى می آورد.
امام جمعه موقت تبریز با اشاره به اینکه با ظهور پيامبر اسلام، باب جديدى به روى مردم باز شد، افزود: دين همه پيامبران اولوالعزم از آغاز تا به زمان بعثت پيامبر اولوالعزم بعدی و نبوت او محدود بوده است، زيرا اديان الهى، سيرى رو به تكامل داشته اند. هر چند اصول همه شرايع مشترک به شمار می آيد و برنامه عملى و نحوه بيان معارف در آنها بر اساس مقدار فهم مردم در هر دوره بوده است.
تفاوت خطابه خداوند نسبت به پیامبران
وی در بخش دیگری، با اشاره به مقايسه نوع خطابه های خداوند نسبت به پيامبران ديگر گفت: حضرت آدم(ع) از خداوند متعال طلب مغفرت می كند، اما خداوند به پيامبر اکرم(ص) مژده مغفرت می دهد.
آیت الله آل هاشم افزود: حضرت نوح(ع) از خداوند درخواست نابودی دشمنانش را می كند، اما به پيامبر اعظم پيشاپيش مژده مصونيت از شر دشمنان داده می شود.
امام جمعه موقت تبریز ابراز داشت: حضرت ابراهيم(ع) از خداوند درخواست می كند تا در روز قيامت خوار و رسوا نگردد، اما به پيامبر اکرم(ص) وعده عدم خزی در روز قيامت داده می شود، روزی كه خداوند پيامبر را خوار و رسوا نمی كند.
وی ادامه داد: حضرت ابراهيم(ع) از خداوند، طهارت ذريه خود را طلب می كند، ولی به پيامبر اعظم گفته می شود: خداوند اراده كرده است تا ذريه ات را طاهر و پاک گرداند، همچنین حضرت ابراهيم(ع) از خدای متعال درخواست می كند كه وارث بهشت شود، اما به پيامبر اعظم وعده بهشت داده می شود.
آیت الله آل هاشم همچنین با اشاره به اینکه حضرت لوط (ع) از خداوند طلب ياری كرده و می فرمايد: پروردگارا مرا در برابر اين قوم فاسد ياری فرما، گفت: این در حالی است که به پيامبر اکرم(ص) وعده ياری و مژده نصرت داده می شود.
امام جمعه موقت تبریز در ادامه با اشاره به اینکه حضرت شعيب از خداوند فتح و پيروزی بر دشمنانش را طلب می كند، خاطرنشان کرد: خداوند در سوره فتح، وعده و مژده پيروزی به پیامبر می دهد.
وی تاکید کرد: حضرت موسی از خداوند متعال، شرح صدر را درخواست می كند، در مقابل به پيامبر ختمی مرتبی، پيشاپيش شرح صدر عنايت می شود.
گفتگو: بیت اله احمدی



آپلود عکس | آپلود | سایت آپلود عکس | اپلود عکس *

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:


نویسنده : یارگمنام مهدی
تاریخ : شنبه 13 / 3 / 1393
زمان :


.:: This Template By : Theme-Designer.Com ::.